Om Den Grønne Planet

Daginstitutionen Den Grønne Planet består af 2 decentrale institutioner, Galaksen og Skovens Børn. Galaksen er en integreret institution fra 0-6 år. Skovens Børn består af 2 afdelinger på hver sin matrikel; Naturstationen og Ordrup Hus.

Vi lægger vægt på, at vi er én institution og, at såvel børn som voksne har mulighed for at deltage i fleksible fællesskaber på tværs af institutionerne. Den Grønne Planet har fælles ledelse, bestyrelse, økonomi og arbejder ud fra et fælles værdigrundlag, som tager afsæt i naturen og årstiderne.

Vi lægger vægt på, at børnene oplever os som kærlige og omsorgsfulde voksne, der er nærværende og synlige for dem, så de føler sig set, accepteret og værdsat.

Vores pædagogiske udgangspunkt er, at læringen for barnet i alderen 0-6 år, er en ” læring til livet”. Vi ønsker at understøtte udviklingen af selvstændige og handlekraftige børn, der har mod på livet, udviser tolerance overfor hinanden og drager omsorg for sig selv og andre.

Vi understøtter det enkelte barns personlige udvikling og dets læring til et liv i fællesskabet. Barnet lærer gennem legen og vi arbejder derfor ud fra viden om den lærende leg og den legende læring. Legen stimulerer nysgerrigheden. I legen kan alt afprøves; fantasien og forestillingsevnen får gode vilkår, og der bruges tidligere oplevelser og erfaringer.

Vi er opmærksomme på det enkelte barns stærke sider og ressourcer og tager udgangspunkt i dette. Derved får barnet en oplevelse af succes, som er nødvendig for at tage det næste usikre og nysgerrige skridt.