Vuggestuen

For at skabe en dagligdag med tryghed og tillid, lægger vi vægt på, at børnene oplever os som kærlige og omsorgsfulde voksne, der er nærværende og synlige. For os er det vigtigt, at børnene føler sig set, accepterede og værdsat.

Inklusion

Vi arbejder med en inkluderende pædagogik, hvilket betyder, at vi rummer børnene og deres forskelligheder. Børn lærer når de er aktive, motiverede og i følelsesmæssig balance. Derfor inddrager vi børnene i de daglige opgaver og i tilrettelagte aktiviteter.

Leg og læring

Der skal foregå en reflekteret overvejelse i forholdet mellem børnenes egne organiserede lege og de voksnes tilrettelagte aktiviteter.

Den voksnes rolle er at:

• Gå foran og vise vej, inspirere og guide barnet til dets næste udviklingszone.
  • Gå ved siden af og understøtte barnet til at mestre og styrke dets nuværende udviklingstrin.
  • Gå bagved og se barnets spor: Hvad er det optaget af og derigennem blive klogere på, hvordan barnet kan blive inspireret til næste udviklingszone.

Vi inddrager også rummet som en aktiv medspiller; Det vil sige, at vi bestræber os på at lave inspirerende og stimulerende læringsmiljøer.

Ny i vuggestuen

For at I og jeres barn kan få en god og tryg start i vuggestuen, er I meget velkomne til at besøge os - gerne sammen med jeres barn. Giv jer god tid til indkøringen i vuggestuen, og lad barnet få nogle korte dage, så det langsomt kan vænne sig til de nye omgivelser og den nye dagsrytme.

Når jeres barn starter i Galaksen, tager vi meget hensyn til de søvn- og spiserytmer, der har været gældende derhjemme. Senere, når barnet vokser til, indgår det mere og mere i institutionens rytme.

For at vores "fælles" børn kan få en tryg dagligdag, er det vigtigt, at vi som forældre og pædagoger formår at være åbne omkring børnene. Det er altid tilladt at undres og stille spørgsmål, og vi står til enhver tid til rådighed for en samtale.

Årsplaner

Vi prioriterer, at hverdagen er rolig, forudsigelig og velorganiseret tilrettelagt. Derfor har hver aldersopdelte gruppe udarbejdet en årsplan for den enkelte gruppe.

Vi sørger for, at arbejdet med børnene er velorganiseret og tilrettelagt. På faste ugedage har vi rytmik, kreative aktiviteter eller er på tur. Ligeledes er året opdelt i årstiderne faste traditioner. Det giver genkendelighed og tryghed for børnene.