Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sproglig udvikling

Det er et fælles ansvar for forældre og pædagoger at sikre et godt sprogmiljø.
Vi skal give børnene de bedste muligheder for at udvikle et rigt og varieret sprog, og dermed gode forudsætninger for læring generelt.

En tidlig indsats i forhold til alle børns sproglige udvikling er en unik mulighed for at give det enkelte barn de bedste betingelser personligt, socialt og fagligt.

Alle børn kan få glæde af en målrettet indsats med afsæt i hvert deres behov. Vi arbejder med den sproglige udvikling i de aldersopdelte grupper. I de tilrettelagte forløb træner vi bl.a. ordforråd, sætningsdannelse og begreber. 

Vi har forskellige ”sprogkasser”, som vi bruger alt efter børnenes alder. Højtlæsning og sang foregår hver dag. I forbindelse med højtlæsning bruger vi bl.a materialet "Læseleg" som er udviklet af Mary Fonden.

PLAY and LEARN er engelsk for de 3-6 årige, som giver barnet forudsætninger for at klare sig i et globaliseret samfund. Formålet er, at børn i børnehave tilegner sig sproglige og kulturelle kundskaber og færdigheder samt udvikler bevidsthed om sprog og sprogtilegnelse på engelsk.

Omkring 3 og 5 års alderen får alle børn tilbudt en sprogtest, som viser barnets sproglige udvikling. Vi bruger resultatet til at målrette det enkeltes barns behov inden for sproglig træning.